الÙ) وظای٠و اختیارات دستگاههای اجرایی
قانون ارتقاء سلامت نظام اداری Ùˆ مقابله با ÙØ³Ø§Ø¯
ماده1Ù€ تعاریÙ:
ال٠ـ ÙØ³Ø§Ø¯ در این قانون هرگونه ÙØ¹Ù„ یا ترک ÙØ¹Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ توسط هر شخص ØÙ‚یقی یا ØÙ‚وقی به صورت ÙØ±Ø¯ÛŒØŒ جمعی یا سازمانی Ú©Ù‡ عمداً Ùˆ با هد٠کسب هرگونه Ù…Ù†ÙØ¹Øª یا امتیاز مستقیم یا غیرمستقیم برای خود یا دیگری، با نقض قوانین Ùˆ مقررات کشوری انجام پذیرد یا ضرر Ùˆ زیانی را به اموال، Ù…Ù†Ø§ÙØ¹ØŒ منابع یا سلامت Ùˆ امنیت عمومی Ùˆ یا جمعی از مردم وارد نماید نظیر رشاء ØŒ ارتشاء ØŒ اختلاس، تبانی، Ø³ÙˆØ¡Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از مقام یا موقعیت اداری، سیاسی، امکانات یا اطلاعات، Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª Ùˆ پرداختهای غیرقانونی از منابع عمومی Ùˆ Ø§Ù†ØØ±Ø§Ù از این منابع به سمت تخصیصهای غیرقانونی، جعل، تخریب یا Ø§Ø®ØªÙØ§Ø¡ اسناد Ùˆ سوابق اداری Ùˆ مالی
ماده13Ù€ کلیه مسؤولان دستگاههای مشمول این قانون موظÙند بدون Ùوت وقت از شروع یا وقوع جرائم مربوط به ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری، تبانی در معاملات دولتی، اخذ درصد (پورسانت) در معاملات داخلی یا خارجی، اعمال Ù†Ùوذ برخلا٠ØÙ‚ Ùˆ مقررات قانونی، دخالت در معاملات دولتی در مواردی Ú©Ù‡ ممنوعیت قانونی دارد، ØªØØµÛŒÙ„ مال نامشروع، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ غیرمجاز یا تصر٠غیرقانونی در وجوه یا اموال دولتی یا عمومی Ùˆ یا تضییع آنها، تدلیس در معاملات دولتی، اخذ وجه یا مال غیرقانونی یا امر به اخذ آن، منظور نمودن Ù†ÙØ¹ÛŒ برای خود یا دیگری ØªØØª هر عنوان اعم از کمیسیون، پاداش، ØÙ‚الزØÙ…Ù‡ یا ØÙ‚العمل در معامله یا مزایده یا مناقصه Ùˆ سایر جرائم مرتبط با Ù…ÙØ§Ø³Ø¯ اقتصادی در ØÙˆØ²Ù‡ مأموریت خود Ø¨Ù„Ø§ÙØ§ØµÙ„Ù‡ باید مراتب را به مقامات قضائی Ùˆ اداری رسیدگیکننده به جرائم Ùˆ ØªØ®Ù„ÙØ§Øª گزارش نمایند، در غیر این صورت مشمول مجازات مقرر در ماده (606) قانون مجازات اسلامی میشوند.
تبصره Ù€ هر یک از کارکنان دستگاههای موضوع این قانون Ú©Ù‡ در ØÛŒØ·Ù‡ وظای٠خود از وقوع جرائم مذکور در دستگاه متبوع خود مطلع شود مکل٠است بدون اطلاع سایرین مراتب را به صورت مکتوب Ùˆ Ùوری به مسؤول بالاتر خود Ùˆ یا ÙˆØ§ØØ¯ نظارتی گزارش نماید در غیر این صورت مشمول مجازات Ùوق میشود.
ماده14Ù€ بازرسان، کارشناسان رسمی، ØØ³Ø§Ø¨Ø±Ø³Ø§Ù† Ùˆ ØØ³Ø§Ø¨Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù†ØŒ ممیزین، Ø°ÛŒØØ³Ø§Ø¨Ù‡Ø§ØŒ ناظرین Ùˆ سایر اشخاصی Ú©Ù‡ مسؤول ثبت یا رسیدگی به اسناد، Ø¯ÙØ§ØªØ± Ùˆ ÙØ¹Ø§Ù„یتهای اشخاص ØÙ‚یقی Ùˆ ØÙ‚وقی در ØÛŒØ·Ù‡ وظای٠خود میباشند موظÙند در صورت مشاهده هرگونه ÙØ³Ø§Ø¯ موضوع این قانون، چنانچه ترتیباتی در قوانین دیگر نباشد، مراتب را به مرجع نظارتی یا قضائی Ø°ÛŒØµÙ„Ø§Ø Ø§Ø¹Ù„Ø§Ù… نمایند. متخلÙین به سه سال Ù…ØØ±ÙˆÙ…یت یا Ø§Ù†ÙØµØ§Ù„ از خدمت در دستگاههای مشمول این قانون Ùˆ یا جزای نقدی به میزان دو تا ده برابر مبلغ معاملات بزرگ مذکور در قانون برگزاری مناقصات Ùˆ نیز لغو عضویت در انجمنها، مؤسسات Ùˆ Ø§ØªØØ§Ø¯ÛŒÙ‡Ù‡Ø§ÛŒ صنÙÛŒ Ùˆ ØØ±Ùهای Ùˆ یا هر دو مجازات Ù…ØÚ©ÙˆÙ… میشوند.
ماده15Ù€ مقامات، مدیران Ùˆ سرپرستان مستقیم هر ÙˆØ§ØØ¯ در سازمانهای دولتی بند (الÙ) ماده (2) این قانون به تناسب مسؤولیت Ùˆ سرپرستی خود موظ٠به نظارت بر ÙˆØ§ØØ¯Ù‡Ø§ÛŒ ØªØØª سرپرستی، پیشگیری Ùˆ مقابله با ÙØ³Ø§Ø¯ اداری، شناسایی موارد آن Ùˆ اعلام مراتب ØØ³Ø¨ مورد به مراجع Ø°ÛŒØµÙ„Ø§Ø Ù…ÛŒØ¨Ø§Ø´Ù†Ø¯. ÙˆØ§ØØ¯Ù‡Ø§ÛŒ ØÙ‚وقی، بازرسی Ùˆ ØØ±Ø§Ø³Øª Ùˆ ØÙاظت پرسنل دستگاههای مربوط موظ٠به پیگیری موضوع تا ØØµÙˆÙ„ نتیجه میباشند.
آئین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاههای اجرائی
ÙØµÙ„ اول - مصادیق رشوه
ماده1- کارکنان Ùˆ مسئولان دستگاههای اجرائی Ú©Ù‡ مطابق بندهای ذیل مبادرت به اخذ وجه Ùˆ یا مال نمایند یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª کنند یا موجبات جلب مواÙقت Ùˆ مذاکره Ùˆ یا وصول Ùˆ ایصال مال یا سند پرداخت وجه را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… نمایند ØŒ با توجه به بند (17) ماده (8) قانون رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری - مصوب 1372- پرونده انان به هیاتهای رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری برای اعمال مجازات مناسب ارجاع خواهد شد.
ال٠- Ú¯Ø±ÙØªÙ† وجوهی به غیر از انچه در قوانین Ùˆ مقررات تعیین شده است.
ب - اخذ مالی بلاعوض یا به مقدار ÙØ§ØØ´ ارزانتر از قیمت معمولی یا ظاهرا به قیمت معمولی Ùˆ واقعا به مقدار ÙØ§ØØ´ کمتر از قیمت.
ج - ÙØ±ÙˆØ´ مالی به مقدار ÙØ§ØØ´ گرانتر از قیمت به طور مستقیم یا غیرمستقیم به ارباب رجوع بدون رعایت مقررات مربوط.
د - ÙØ±Ø§Ù‡Ù… نمودن موجبات ارتشاء از قبیل مذاکره جلب مواÙقت یا وصول Ùˆ ایصال وجه یا مال یا سند پرداخت وجه از ارباب رجوع.
ه- اخذ یا قبول وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مال از ارباب رجوع به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای انجام دادن یا انجام ندادن امری که مربوط به دستگاه اجرائی می باشد.
Ùˆ - اخذ هرگونه مال دیگری Ú©Ù‡ در عر٠رشوه خواری تلقی Ù…ÛŒ شود؛ از جمله هرگونه ابراء یا اعطاء وام بدون رعایت ضوابط یا Ù¾Ø°ÛŒØ±ÙØªÙ† تعهد یا مسئولیتی Ú©Ù‡ من غیر ØÙ‚ صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ باشد Ùˆ همچنین Ú¯Ø±ÙØªÙ† پاداش Ùˆ قائل شدن تخÙی٠و مزیت خاص برای ارایه خدمات به اشخاص Ùˆ اعمال هرگونه مواÙقت یا ØÙ…ایتی خارج از ضوابط Ú©Ù‡ موجب بخشودگی یا تخÙی٠گردد.
ÙØµÙ„ دوم - تکالی٠و وظای٠دستگاههای اجرائی
ماده 2- کلیه دستگاههای موضوع ماده (16) این آئین نامه برای تØÙ‚Ù‚ اهدا٠این آئین نامه نسبت به انجام موارد ذیل Ù…ÛŒ باید اقدام نمایند :
ال٠- Ø´ÙØ§Ù سازی مراØÙ„ انجام خدمات اطلاع رسانی مناسب به مردم ØŒ Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ùˆ کوتاه نمودن روشهای انجام خدماتی Ú©Ù‡ به مردم ارایه Ù…ÛŒ گردد ØŒ توسعه Ùناوری اداری ØŒ انجام نظرسنجی از مردم Ùˆ مراجعان بر اساس دستورالعملهایی Ú©Ù‡ از طر٠سازمان مدیریت Ùˆ برنامه ریزی کشور صادر Ù…ÛŒ گردد ØŒ (Ø·Ø±Ø ØªÚ©Ø±ÛŒÙ… مردم Ùˆ جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری Ùˆ مصوبات مربوط به Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø³ÛŒØ³ØªÙ…Ù‡Ø§ Ùˆ روشهای اداری.)
ب - آموزش کارکنان به Ù†ØÙˆÛŒ Ú©Ù‡ کارکنان ذیربط از Ù…ÙØ§Ø¯ این آئین نامه به طور کامل مطلع شده باشند.
ج - انتخاب بازرس یا بازرسان از طر٠وزراء Ùˆ رؤسای سازمآنها ØŒ استانداران ØŒ مدیران عامل شرکتها ØŒ رؤسای سازمآنها ØŒ مدیران Ú©Ù„ ÙˆØ§ØØ¯Ù‡Ø§ÛŒ استانی برای انجام نظارتهای لازم به طرق مقتضی Ùˆ تهیه Ùˆ ارایه گزارش در ØÛŒØ·Ù‡ وظای٠و ماموریتهای Ù…ØÙˆÙ„Ù‡.
د - تشویق اشخاصی Ú©Ù‡ ØªØ®Ù„ÙØ§Øª موضوع ماده (1) این آئین نامه را گزارش نموده Ùˆ گزارش انان منجر به صدور ØÚ©Ù… قطعی بر اساس آئین نامه شده باشد ØŒ مطابق آئین نامه ای Ú©Ù‡ به پیشنهاد سازمان مدیریت Ùˆ برنامه ریزی کشور به تصویب هیات وزیران Ù…ÛŒ رسد.
Ù‡- پیش بینی ØÙ‚ ÙØ³Ø® برای دستگاه اجرائی در قرارداد با اشخاص ØÙ‚یقی Ùˆ ØÙ‚وقی به منظور اعمال ØÙ‚ مذکور در مواردی Ú©Ù‡ به تشخیص دستگاه اجرائی طر٠قرارداد مرتکب یکی از اعمال بندهای ماده (1) این آئین نامه شود.
ÙØµÙ„ سوم - تکالی٠و وظای٠کارکنان
ماده 3- کلیه کارکنان دستگاههای موضوع آئین نامه Ù…Ú©Ù„Ùند در صورت اطلاع از وقوع اقدامات مندرج در ماده (1) نسبت به خود یا دیگر کارکنان مراتب را با ذکر مشخصات ÙØ±Ø¯ یا Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ پیشنهادکننده به هیاتهای رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری Ùˆ مقامات ماÙوق اطلاع دهند تا مطابق قانون پیگیری شود.
ماده 4- هر شخصی Ú©Ù‡ در ارتباط با وظای٠دستگاههای اجرائی از ÙˆÛŒ تقاضای رشوه شده Ùˆ یا رشوه اخذ شده باشد یا تلاش برای Ú¯Ø±ÙØªÙ† رشوه از ÙˆÛŒ شده باشد در اولین ÙØ±ØµØª به مسئولان یا بازرسان موضوع بند (ج) ماده (2) این آئین نامه گزارش کامل موضوع Ùˆ مشخصات شخص یا اشخاصی را Ú©Ù‡ این رشوه را تقاضا نموده یا به دست آورده یا برای به دست آوردن ان تلاش کرده اند به مسئولان مربوط ارایه دهد.
ب) ØÙ‚وق Ùˆ تکالی٠مردم Ùˆ کارمندان
قانون مدیریت خدمات کشوری
ماده 25 - مدیران Ùˆ کارمندان دستگاههای اجرائی، خدمتگزاران مردم هستند Ùˆ باید با رعایت موازین اخلاق اسلامی Ùˆ اداری Ùˆ طبق سوگندی Ú©Ù‡ در بدو ورود اداء نموده Ùˆ منشور اخلاقی Ùˆ اداری Ú©Ù‡ امضاء مینمایند وظای٠خود را به Ù†ØÙˆ Ø§ØØ³Ù† در راه خدمت به مردم Ùˆ با Ø¯Ø±Ù†Ø¸Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ† ØÙ‚وق Ùˆ خواستههای قانونی آنها انجام دهند.
ماده 26 - دستگاههای اجرائی Ù…Ú©Ù„Ùند مردم را با ØÙ‚وق Ùˆ تکالی٠خود در تعامل با دستگاههای اجرائی آشنا نموده Ùˆ از طریق وسایل ارتباط جمعی بهویژه صدا Ùˆ سیمای جمهوری اسلامی ایران Ø³Ø·Ø Ø¢Ú¯Ø§Ù‡ÛŒ عمومی در این زمینه را ارتقاء داده Ùˆ اطلاعات لازم را به Ù†ØÙˆ مطلوب Ùˆ مناسب دراختیار مردم قرار دهند.
ماده 27 - مردم در Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از خدمات دستگاههای اجرائی درشرایط مساوی از ØÙ‚وق یکسان برخوردارند، دستگاههای اجرائی موظÙند ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± ظر٠سه ماه، مراØÙ„ØŒ زمان Ùˆ Ú©ÛŒÙیت Ùˆ استاندارد ارائه خدمات Ùˆ تغییرات آنها را مستند Ùˆ Ø´ÙØ§Ùنموده Ùˆ از طرق مختل٠به اطلاع مردم برسانند Ùˆ در صورت بروز هرگونه ØªØ®Ù„ÙØŒ مسؤولین دستگاههای اجرائی مسؤولیت پاسخگویی به مردم Ùˆ شکایت آنان را بهعهده خواهند داشت.
ماده 28 - دولت مکل٠است به منظور تأمین ØÙ‚وق مردم Ùˆ مراجعان، رضایت Ùˆ عدم رضایت مردم از عملکرد کارمندان را در ارتقاء، انتصاب Ùˆ تمدید قراردادهای استخدامی Ùˆ بهرهمندی از سایر امتیازات استخدامی Ùˆ اعمال تشویقات Ùˆ تنبیهات Ù„ØØ§Ø¸ نموده Ùˆ کلیه آئین نامهها، شیوه نامهها، ضوابط اداری Ùˆ استخدامی مربوط به کارمندان دولت را به عنوان یک عامل مؤثر منظورنماید.
ماده 88 - کارمندان دستگاههای اجرائی در انجام وظای٠و مسؤولیتهای قانونی در برابر شاکیان مورد ØÙ…ایت قضائی میباشند Ùˆ دستگاههای اجرائی Ù…Ú©Ù„Ùند به تقاضای کارمندان برای Ø¯ÙØ§Ø¹ از انجام وظای٠آنها با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از کارشناسان ØÙ‚وقی خود یا Ú¯Ø±ÙØªÙ† وکیل از کارمندان ØÙ…ایت قضائی نمایند.
ماده 90 - کارمندان دستگاههای اجرائی موظ٠میباشند که وظای٠خود را با دقت، سرعت، صداقت، امانت، گشادهرویی، انصا٠و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی دستگاه مربوطه انجام دهند و در مقابل عموم مراجعین بهطور یکسان و دستگاه ذیربط پاسخگو باشند.
هرگونه بیاعتنایی به امور مراجعین و تخل٠از قوانین و مقررات عمومی ممنوع میباشد. ارباب رجوع میتوانند در برابر برخورد نامناسب کارمندان با آنها و کوتاهی در انجام وظای٠به دستگاه اجرائی ذیربط و یا به مراجع قانونی شکایت نمایند.
ماده 91 - اخذ رشوه Ùˆ سوء Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از مقام اداری ممنوع میباشد.Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از هرگونه امتیاز، تسهیلات، ØÙ‚ مشاوره، هدیه Ùˆ موارد مشابه در مقابل انجام وظای٠اداری Ùˆ وظای٠مرتبط با شغل توسط کارمندان دستگاههای اجرائی در تمام Ø³Ø·ÙˆØ Ø§Ø² Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ ØÙ‚یقی Ùˆ ØÙ‚وقی بهجز دستگاه ذیربط خود ØªØ®Ù„Ù Ù…ØØ³ÙˆØ¨ Ù…ÛŒ شود.
تبصره 1 - دستگاههای اجرائی موظÙندعلاوه بر نظارت مستقیم مدیران از طریق انجام بازرسیهای مستمر داخلی توسط بازرسان معتمد Ùˆ متخصص در اجراء این ماده نظارت مستقیم نمایند. چنانچه تخل٠هر یک از کارمندان مستند به گزارش ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ یک بازرس معتمد به تأییدمدیر مربوطه برسد بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقامات Ùˆ مدیران مجاز، Ù…ÛŒ توانند دستور اعمال کسر یک سوم از ØÙ‚وق، مزایا Ùˆ عناوین مشابه Ùˆ یا Ø§Ù†ÙØµØ§Ù„ از خدمات دولتی برای مدت یک ماه تا یک سال را برای ÙØ±Ø¯ متخل٠صادر نمایند.
تبصره 2 - در صورت تکرار این تخل٠به استناد گزارشهایی Ú©Ù‡ به تأیید بازرس معتمد Ùˆ مدیر مربوطه برسد پرونده ÙØ±Ø¯ خاطی به هیأت های رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری ارجاع Ùˆ یکی از مجازاتهای بازخرید، اخراج Ùˆ Ø§Ù†ÙØµØ§Ù„ دائم از خدمات دولتی اعمال خواهد شد.
تبصره 3 - دستگاههای اجرائی موظÙند پرونده Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ ØÙ‚یقی Ùˆ ØÙ‚وقی رشوه دهنده به کارمندان دستگاههای اجرائی را جهت رسیدگی Ùˆ صدور ØÚ©Ù… قضائی به مراجع قضائی ارجاع نمایند.
تبصره 4 - سازمان موظ٠است اسامی Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ ØÙ‚یقی Ùˆ ØÙ‚وقی رشوه دهنده به کارمندان دستگاههای اجرائی را جهت ممنوعیت عقد قرارداد به کلیه دستگاههای اجرائی اعلام نماید.
ماده 92 - مدیران Ùˆ سرپرستان Ø¨Ù„Ø§ÙØµÙ„ØŒ مسؤول نظارت وکنترل Ùˆ ØÙظ روابط سالم کارمندان خود در انجام وظای٠مØÙˆÙ„Ù‡ میباشند Ùˆ در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند. در صورتی Ú©Ù‡ کارمندان مزبور با اقدامات خود موجب ضرر Ùˆ زیان دولتگردند Ùˆ یا ØªØ®Ù„ÙØ§ØªÛŒ نظیر رشوه Ùˆ یا Ø³ÙˆØ¡Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ در ØÛŒØ·Ù‡ مدیریت مسؤولین مزبور مشاهده Ùˆ اثبات گردد، علاوه بر برخورد با کارمندان خاطی با مدیران Ùˆ سرپرستان کارمندان (ØØ³Ø¨ مورد) نیز Ú©Ù‡ در کش٠تخل٠یا جرایم اهمال نموده باشند مطابق قوانین مربوط، با آنان Ø±ÙØªØ§Ø± خواهد شد.
ماده 96 - کارمندان دستگاههای اجرائی مکل٠میباشند در ØØ¯ÙˆØ¯ قوانین Ùˆ مقررات، اØÚ©Ø§Ù… Ùˆ اوامر رؤسای ماÙوق خود را در امور اداری اطاعت نمایند، اگر کارمندان ØÚ©Ù… یا امر مقام ماÙوق را برخلا٠قوانین Ùˆ مقررات اداری تشخیص دهند، Ù…Ú©Ù„Ùند کتباً مغایرت دستور را با قوانین Ùˆ مقررات به مقام ماÙوق اطلاع دهند. در صورتی Ú©Ù‡ بعد از این اطلاع، مقام ماÙوق کتباً اجراء دستور خود را تأیید کرد، کارمندان مکل٠به اجراء دستور صادره خواهند بود Ùˆ از این ØÛŒØ« مسؤولیتی متوجه کارمندان نخواهد بود Ùˆ پاسخگویی با مقام دستوردهنده میباشد.
ج) صلاØÛŒØª Ùˆ اختیارات قانونی هیئت های رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری
قانون رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری
ÙØµÙ„ دوم - ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری
ماده 8- ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری به قرار زیر است:
1- اعمال Ùˆ Ø±ÙØªØ§Ø± خلا٠شئون شغلی یا اداری.
2- نقض قوانین و مقررات مربوط.
3- ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع یا انجام ندادن یا تأخیر در انجام امور قانونی آنها بدون دلیل.
4- ایراد تهمت Ùˆ Ø§ÙØªØ±Ø§ØŒ هتک ØÛŒØ«ÛŒØª.
5- اخاذی.
6- اختلاس.
7- تبعیض یا اعمال غرض یا روابط غیراداری در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص.
8- ترک خدمت در خلال ساعات موظ٠اداری.
9- تکرار در تأخیر ورود به Ù…ØÙ„ خدمت یا تکرار خروج از آن بدون کسب مجوز.
10- ØªØ³Ø§Ù…Ø Ø¯Ø± ØÙظ اموال Ùˆ اسناد Ùˆ وجوه دولتی، ایراد خسارات به اموال دولتی .
11- Ø§ÙØ´Ø§ÛŒ اسرار Ùˆ اسناد Ù…ØØ±Ù…انه اداری.
12- ارتباط و تماس غیرمجاز با اتباع بیگانه.
13- سرپیچی از اجرای دستورهای مقامهای بالاتر در ØØ¯ÙˆØ¯ وظای٠اداری.
14- Ú©Ù… کاری یا سهل انگاری در انجام وظای٠مØÙˆÙ„ شده.
15- سهل انگاری رؤسا Ùˆ مدیران در ندادن گزارش ØªØ®Ù„ÙØ§Øª کارمندان ØªØØª امر.
16- ارائه گواهی یا گزارش خلا٠واقع در امور اداری.
17- Ú¯Ø±ÙØªÙ† وجوهی غیر از آنچه در قـوانین Ùˆ مقررات تعیین شده یا اخذ هرگونه مالی Ú©Ù‡ در عر٠رشوه خواری تلقی Ù…ÛŒ شود.
18- تسلیم مدارک به اشخاصی Ú©Ù‡ ØÙ‚ Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª آن را ندارند یا خودداری از تسلیم مدارک به اشخاصی Ú©Ù‡ ØÙ‚ Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª آنرا دارند.
19- تعطیل خدمت در اوقات مقرر اداری.
20- رعایت نکردن ØØ¬Ø§Ø¨ اسلامی.
21- رعایت نکردن شئون و شعایر اسلامی.
22- Ø§Ø®ØªÙØ§Ø¡ØŒ نگهداری، ØÙ…Ù„ØŒ توزیع Ùˆ خرید Ùˆ ÙØ±ÙˆØ´ مواد مخدر.
23- استعمال یا اعتیاد به مواد مخدر.
24- داشتن شغل دولتی دیگر به استثنای سمتهای آموزشی Ùˆ تØÙ‚یقاتی.
25- هر نوع Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ غیرمجاز از شئون یا موقعیت شغلی Ùˆ امکانات Ùˆ اموال دولتی.
26- جعل یا مخدوش نمودن و دست بردن در اسناد و اوراق رسمی یا دولتی.
27- دست بردن در سؤالات، اوراق، مدارک Ùˆ Ø¯ÙØ§ØªØ± Ø§Ù…ØªØØ§Ù†ÛŒØŒ Ø§ÙØ´Ø§ÛŒ سؤالات Ø§Ù…ØªØØ§Ù†ÛŒ یا تعویض آنها.
28- دادن نمره یا امتیاز، برخلا٠ضوابط.
29- غیبت غیرموجه به صورت متناوب یا متوالی.
30- Ø³ÙˆØ¡Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از مقام Ùˆ موقعیت اداری.
31- ØªÙˆÙ‚ÛŒÙØŒ Ø§Ø®ØªÙØ§Ø¡ØŒ بازرسی یا بازکردن پاکتها Ùˆ Ù…ØÙ…ولات پستی یا معدوم کردن آنها Ùˆ استراق سمع بدون مجوز قانونی.
32- کارشکنی Ùˆ شایعه پراکنی، وادار ساختن یا ØªØØ±ÛŒÚ© دیگران به کارشکنی یا Ú©Ù… کاری Ùˆ ایراد خسارت به اموال دولتی Ùˆ اعمال ÙØ´Ø§Ø±Ù‡Ø§ÛŒ ÙØ±Ø¯ÛŒ برای ØªØØµÛŒÙ„ مقاصد غیرقانونی.
33- شرکت در ØªØØµÙ†ØŒ اعتصاب Ùˆ تظاهرات غیرقانونی، یا ØªØØ±ÛŒÚ© به برپایی ØªØØµÙ†ØŒ اعتصاب Ùˆ تظاهرات غیرقانونی Ùˆ اعمال ÙØ´Ø§Ø±Ù‡Ø§ÛŒ گروهی برای ØªØØµÛŒÙ„ مقاصد غیرقانونی.
34- عضویت در یکی از ÙØ±Ù‚Ù‡ های ضاله Ú©Ù‡ از نظر اسلام مردود شناخته شده اند.
35- همکاری با ساواک منØÙ„Ù‡ به عنوان مأمور یا منبع خبری Ùˆ داشتن ÙØ¹Ø§Ù„یت یا دادن گزارش ضدمردمی.
36- عضویت در سازمانهایی Ú©Ù‡ مرامنامه یا اساسنامه آنها مبتنی بر Ù†ÙÛŒ ادیان الهی است یا Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±ÛŒ Ùˆ ÙØ¹Ø§Ù„یت به Ù†ÙØ¹ آنها.
37- عضویت در گروههای Ù…ØØ§Ø±Ø¨ یا Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±ÛŒ Ùˆ ÙØ¹Ø§Ù„یت به Ù†ÙØ¹ آنها.
38- عضویت در تشکیلات ÙØ±Ø§Ù…اسونری.
ÙØµÙ„ سوم – مجازاتها
ماده 9- تنبیهات اداری به ترتیب زیر عبارتند از:
الÙ- اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی.
ب- توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی.
ج- کسر ØÙ‚وق Ùˆ Ùوق العاده شغل یا عناوین مشابه ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± تا یک سوم، از یک ماه تا یک سال.
د- Ø§Ù†ÙØµØ§Ù„ موقت از یک ماه تا یک سال.
هـ- تغییر Ù…ØÙ„ جغراÙیایی خدمت به مدت یک تا پنج سال.
Ùˆ- تنزل مقام Ùˆ یا Ù…ØØ±ÙˆÙ…یت از انتصاب به پستهای ØØ³Ø§Ø³ Ùˆ مدیریتی در دستگاههای دولتی Ùˆ دستگاههای مشمول این قانون.
ز- تنزل یک یا دو گروه و یا تعویق در اعطای یک یا دو گروه به مدت یک یا دو سال.
Ø- بازخرید خدمت در صورت داشتن کمتر از 20 سال سابقه خدمت دولتی در مورد مستخدمین زن Ùˆ کمتر از 25 سال سابقه خدمت دولتی در مورد مستخدمین مرد با پرداخت 30 تا 45 روز ØÙ‚وق مبنای مربوط در قبال هر سال خدمت به تشخیص هیأت صادرکننده رأی.
ط- بازنشستگی در صورت داشتن بیش از بیست سال سابقه خدمت دولتی برای مستخدمین زن و بیش از 25 سال سابقه خدمت دولتی برای مستخدمین مرد بر اساس سنوات خدمت دولتی با تقلیل یک یا دو گروه.
ی- اخراج از دستگاه متبوع.
Ú©- Ø§Ù†ÙØµØ§Ù„ دائم از خدمات دولتی Ùˆ دستگاههای مشمول این قانون.
آئین نامه اجرائی
قانون رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری
ماده 15ـ هیأتهای بدوی و تجدید نظر در صورت شکایت یا اعلام اشخاص، مدیران، سرپرستان اداری یا بازرسهای هیأت عالی نظارت، شروع به رسیدگی می کنند.
دستورالعمل رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری
ماده 2 : تخل٠اداری عبارتست از ارتکاب اعمال Ùˆ Ø±ÙØªØ§Ø± نادرست توسط مستخدم Ùˆ عدم رعایت نظم Ùˆ انضباط اداری Ú©Ù‡ Ù…Ù†ØØµØ± به موارد مذکور در قانون رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª اداری میباشد Ùˆ به دو دسته قصور Ùˆ تقصیر تقسیم میشود :
ال٠ـ قصور عبارتست از کوتاهی غیرعمدی در انجام وظای٠اداری Ù…ØÙˆÙ„Ù‡
ب ـ تقصیر عبارتست از نقض عمدی قوانین و مقررات مربوط
ماده 18 : هیأتهای بدوی یا تجدیدنظر درصورت شکایت یا اعلام اشخاص اعم از ارباب رجوع، مردم یا کارمندان، مدیران، سرپرستان اداری، بازرسان هیأتعالی نظارت، مقامات Ùˆ اشخاص مندرج در مواد 12 Ùˆ 17 قانون، Ø¯ÙØ§ØªØ± بازرسی Ùˆ پاسخگویی به شکایات، سازمان بازرسی Ú©Ù„ کشور Ùˆ همچنین در موارد نقض رأی توسط دیوان عدالت اداری یا هیأت عالینظارت ØØ³Ø¨ مورد شروع به رسیدگی مینمایند.
تبصره 1 : رعایت سلسله مراتب اداری در اعلام تخل٠به هیأت لازم نیست.
تبصره 2 : انصرا٠شاکی یا اعلامکننده، مانع رسیدگی هیأت نخواهد بود.
ماده 49 : هریک از وزارتخانهها، مؤسسات Ùˆ شرکتهای دولتی Ùˆ دستگاههای مشمول قانون مکلّÙند در کلیه ساختمانهای موجود خود Ú©Ù‡ Ù…ØÙ„ مراجعه مردم Ùˆ ارباب رجوع میباشد، صندوق خاصی جهت اعلام تخل٠آنان نصب نمایند Ùˆ اطلاعیههای لازم را درخصوص Ù…ØÙ„ مراجعه Ùˆ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ پاسخگو Ùˆ چگونگی Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª Ùˆ رسیدگی به ØªØ®Ù„ÙØ§Øª ارباب رجوع Ùˆ مردم در معرض دید آنان قرار دهند. این صندوقها Ù‡ÙØªÙ‡Ø§ÛŒ یکبار توسط هیأت باز Ùˆ شکوائیهها مورد بررسی قرار خواهد Ú¯Ø±ÙØª.
تبصره : شکایات ÙØ§Ù‚د نام Ùˆ نشانی Ùˆ امضای شاکی قابل رسیدگی نخواهد بود.